Thursday, September 29, 2005

De eerste colleges

Zo, ik heb er al weer een paar colleges op zitten dus vond ik het tijd voor een update. Dinsdag had ik mn eerste college in Criminal Law and Evidence. Gisteren Sources and Institution of Scots Law (SISL) en vandaag weer Criminal Law and Evidence. Alle colleges duren maar 50 minuten.
Van SISL weet ik nog niet zo wat ik moet verwachten. Het is een soort kruising tussen staatsrecht en publiekrecht. Ik heb het vak gekozen om meer van het rechtstelsel in Schotland in het algemeen te weten te komen, maar ik geloof dat ze dat onderdeel pas behandelen in het tweede deel van de cursus, na januari, en dan ben ik al naar huis. Dus dat is nog even afwachten. Daar komt nog bij dat je heel veel moet doen voor dit vak, in de zin van verplichte werkgroepen en voorbereiden en presentaties. Dus ik hoop dat het dan met 4 vakken niet te veel wordt.
(ps Dirk, Herma, pap en mam, ik heb al vrij gvraagd voor de week dat wij weg zijn, en na enig aandringen stemde hij toe. Normaal wordt er een punt van je cijfer afgetrokken als je een werkgroep mist).
Ik heb voor 3 van de 4 vakken die ik volg een speciaal tentamen moeten aanvragen. Deze drie vakkken duren het hele jaar dus ik kan alleen de 1e helft meemaken. Maar ik geloof dat ze dat wel gewend zijn van internationale studenten dus zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn. Ik krijg vermoedelijk een essay over de stof tot januari.
De boeken zijn hier ook best duur. Ik heb net 60 pond (= ongeveer 90 euro)betaald voor de boeken van 1 vak en zo heb ik er nog 3. Ik probeer de rest tweedehands te krijgen, hoewel dat niet zo veel scheelt in prijs, maar deze had ik direct nodig.

Criminal Law and Evidence is wel een heel leuk vak. Het is vergelijkbaar met inleiding strafrecht. Dus een vak wat vanaf de grond uitlegt hoe het Schotse strafrecht er uitziet. Ik heb pas twee keer een uur college gahad maar ik merk nu al dat ik van de algemene basispricipes
eigenlijk alles wel weet, maar dat er toch heel veel verschillen tussen de systemen in Nederland en Schotland zit. Heel leuk. Nu nog een scriptie onderwerp destileren. Ik wil de rechtstelsels vergelijken, maar dat moet natuurlijk op een klein onderdeel anders is het niet te overzien. Maar ik heb er wel zin in.

Morgen begin ik met een 3e jaars vak, Legal Theory. Mn vierde vak begint volgende week donderdag pas. Dat is een 4e jaars vak, Criminal Law: History and Theory. Ik ben heel benieuwd naar deze vakken en ook naar het niveau van moeilijkheid. Vooral omdat voor deze vakken wel voorkennis nodig is die ik niet heb. We zullen zien, ze lijken me wel erg leuk.

Ik houd jullie op de hoogte.

Vanavond is er verder nog een borrel van de International Student Society in een pub (the primary) op Woodlands Road, niet zo ver van mij vandaan. De borrel begint op 20.00 u en de pubs sluiten hier om 2300 u. Dus dat zijn wel tijden die mij wel liggen.
Ik ben wel een beetje zenuwachtig om daar naar binnen te stappen, met al die vreemde mensen, die elkaar voor een deel al veel langer kennen. Maar ik moet wel. Ik moet toch mensen leren kennen. En het gaat vast leuk worden.

Anders zijn er altijd nog de uitstapjes die ze organiseren. Dit weekend gaan ze naar een Beroemd museum in Glasgow. Dus ik denk dat ik dan ook mee ga.

Verder is er morgen avond vermoedelijk (als de ruimte vrij is) een borrel van de internationale rechten studenten. Dan kan ik die ook eindelijk ontmoeten.
De komende dagen worden dus drukker dan de voorgaande, maar ik heb er wel zin in!

En nog een laatste mededeling, niet de goden verzoeken natuurlijk, maar na 3 dagen van heel veel regen is het vandaag droog en schijnt de zon af en toe. Het is zelfs iets warmer. Hoera!!
Ik heb dus inderdaad een land gevonden waar het zo waar nog meer regent dan bij ons, hoe heb ik het zo uit kunnen zoeken. Goed nieuws is dat ik gehoord heb dat na een paar weken regen het meestel overgaat in kou en sneeuw. Dus dat lijkt me wel weer heel leuk.

tot de volgende keer

2 Comments:

Blogger Dirk said...

Maar waarom lag Internet eruit? ...Overgestapt naar een ander netwerk en een andere provider betekent een nieuwe splitter. En daarop moet je de draadjes $#@%* ietwat anders aansluiten, en ook werkte de draadloze adapters niet meer met het nieuwe modem/router. Ellende dus maar oplosbaar en alles is nu weer OK. Internet is supersnel (snelste ADSL). En Eric moet aan een nieuwe WEP-code.
Overigens: volgens mij is de studie in Glasgow erop gericht dat je langer blijft dan je nu in gedachten hebt. Maak je er een jaar van? Heeft Sogety dan ook banen in (de buurt van) Glasgow?

22:05  
Blogger Nelleke said...

Dirk,

Vanuit de Erasmus universiteit is er alleen de mogelijkheid om een half jaar te blijven. Daar zijn ze hier niet helemaal op ingesteld. Maar ze zijn er wel aan gewend. De docenten vinden het niet raar of vervelend als je maar een half jaar het vak volgt omdat je een internationale student bent. Je krijgt dan een essay. Dus dat is allemaal wel goed geregeld. Maar ik kan geen jaar blijven. En ik zou het niet willen ook. T is een mooie ervaring maar ik wil in januari wel weer gewoon naar huis terug. Ik moet dan toch echt aan mijn scriptie beginnen

liefs Nelleke

14:26  

Post a Comment

<< Home