Tuesday, November 13, 2007

Slipcursus

Afgelopen zondag organiseerde Giljam's werk een slipcursus voor werknemers en hun partners. Daar moesten we natuurlijk heen. Ik met klotsende oksels, maar goed.

Het was op het ANWB terrein bij Lelystad. Dus een mooie gelegenheid om eerst even naar Batavia Stad te gaan. Wat me elke keer als ik daar ben opvalt is dat je er erg weinig leuke kleren ziet voor een plaats met zo veel kledingwinkels bij elkaar.
Maar goed toch leuk om door heen te lopen.
's Middags gingen we naar de slipcursus. We mochten meedoen in onze eigen auto. Dat vond ik heel leuk. Je leert dan toch je eigen auto reageert en bovendien voel je je eigen auto beter aan dan een leenauto.
We hebben 4 onderdelen gedaan. Voorwielslip, abrupt remmen voor een plotseling opstakel, de eland proef en achterwielslip.
De voorwielslip was vooral om te zien wat je niet moet doen als je in een voorwielslip terecht komt. Je moet dan een bocht maken over een over een natte gladde plaat en dan gaan je voorwielen glijden. Natuurlijke reactie is dan om verder te sturen de bocht in, maar dan glijd je alleen maar verder weg - weet ik uit ervaring :-( -. Je moet juist je stuur stil houden,en das best lastig.

Plotseling stoppen moesten we oefenen van een helling af. We moesten met ongeveer 65 km/h naar beneden komen rijden en dan vlak voor de bocht op een teken van de instructeur zo hard mogelijk stoppen (alsof je stopt voor bv een file die je veel te laat ziet omdat je niet hebt zitten opletten).
Das heel lastig. Ik zat namelijk wel op te letten en ik zag die bocht steeds dichter bij komen en alles in mij wilde stoppen, maar ik moest wachten op een teken van de instructeur.
De eerste keer dat ik de oefening deed riep Giljam, die naast me zat, veel te vroeg stop en ik luisterde. Ik stopte dus veel te vroeg. Daar moest de instructeur wel erg om lachen.

Het laatste onderdeel was de achterwiel slip. Je moet dan met ongeveer 35 km/h over een plaat rijden die je achterwielen kunstmatig in een slip brengt. Na die plaat is een glad oppervlak. De eerste keer draai je dus echt een rondje of twee. Dat voelt heel vreemd. Leuk is dan wel dat je na een paar keer oefenen je auto veel sneller uit die slip krijgt en bijna recht vooruit blijft rijden.
Ik denk dat die laatste oefening de nuttigste was van de dag, en zeker de leukste.
Het was een hele leuke dag, maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik geen ontspannende dag gehad heb, veel te veel zenuwen voor elk nieuw onderdeel :-(


Helaas hebben we geen foto's gemaakt. Gewoon niet aan gedacht een toestel mee te nemen, jammer genoeg.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Dát je het durft! Geloof me, totaal geen angst of problemen met autorijden, maar zulk soort dingen zie ik toch echt niet zitten....ookal zou het voor m'n veiligheid in de toekomst zijn....
Wat mij betreft zijn je zenuwen al staal-genoeg!!

Giljam mag overigens wel blij zijn met'n vriendin die zo goed naar hem luistert ;)

19:41  
Blogger Dirk said...

Dat wil ik ook eens doen!!!!! Ja echt lijkt mij leuk.
NB kun je op die testbanen ook goed uit de voeten met ABS, EBD, BA, VSC, A-TRC,DAC, en HAC? (sorry voor de afkortingen maar dat zijn nu eenmaal de electronische hulpmiddelen op mijn auto).
Dirk

21:32  
Blogger Nelleke said...

@ dirk, voor zover ik de uitdrukkingen ken, Ja. Je kan dan een onderdeel doen zowel een keer met als zonder electronisch hulpmiddel, zo kan je goed het verschil zien.
Er was bv een auto zonder ABS, die moest ook heel anders remmen. En een auto met ESP kon veel harder gaan met ESP in de voorwielslip. De instructeur raadde em ook aan die uit te zetten om te zien wat het verschil was. En dat was er!

23:06  
Anonymous Anonymous said...

Hoi!
Leuk, hebben wij ook een keer gedaan,. met de bj40! Was erg leuk om inderdaad de verschillen te zien in remmen tussen de nieuwe auto's en die van ons.

15:45  

Post a Comment

<< Home