Thursday, October 06, 2005

Er valt de laatste tijd niet echt veel te vertellen over mij. Dat komt omdat alles hier gewoon zn gangetje gaat. Ik heb colleges, zit in de bieb te studeren of literatuur op te zoeken en ik lees tot 's avonds laat de literatuur voor de volgende dag (oke dat is wel ongewoon, althans zo vroeg in het semester) en ik hang aan de telefoon met het thuisfront.
De literatuur voor het 4e jaars vak wat ik vanmiddag heb is heel lastig. Ik merk dat ik grote stukken basiskennis van het Engelse/Schotse rechtstelsel mis. Daarom kan ik delen van de teksten niet goed volgen. Ik heb overigens wel hoop dat met wat uitleg in de klas ik het wel bij kan benen. En natuurlijk bouw ik met de dag meer kennis op over het systeem hier. Maar lastig is het wel.
Mn andere oudere-jaars vak is gelukkig meer rechtsfilosofisch ingesteld en daar weet ik meer van. Dat geldt ook algemener voor alle rechtstelsels, Hobbes, Locke etc. Dus daar heb ik meer vertrouwen in.
Ik heb al wel gemerkt dat er toch meer verschillen zijn dan ik dacht, althans dat het niet een paar grote, maar vooral heel veel kleine verschillen zijn. Zo is er is het Schotse strafrecht de regeld dat je je slachtoffer neemt, zoals je em op je weg vindt, dus met eierschedel, bloedaandoening of hartziekte. Het gevolg van je actie (eg tasjesroof) kan dan veel ernstiger zijn dan je gedacht had (nl eg dood van een oude dame door een hartaanval). Dan wordt je hier dus wel vervoolgd voor doodslag of moord. Dat kan in Nederland niet. Daar zijn dat soort aandoeningen van het slachtoffer geen reden om dan het ergere gevolg ook in alle gevallen toe te rekenen aan de dader (uitzondeingen daargelaten)
Ook kwam ik achter iets raars met betrekking tot het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens) Engeland is al lid van dat verdrag sinds de inwerkingtreding, ergens halverwege de 60er jaren. Dat wil zeggen, ze accepteren het als deel van het internationale recht. Dat houdt dus in dat een Engesl burger met een klacht over het Engelse recht, met betrekking tot het EVRM naas straatsburg moet en niet bij een engelse rechtbank terecht kan. Pas sind 1998 hebben ze het EVRM als onderdeel van hun interne recht toegelaten. Das pas vanaf 1998 kan een Engelsman voor een Engels hof het EVRM inroepen. Vreemd toch?? Zeker vanuit Nederlands perspectief.

Vanavond is er weer een borrel van de International Society dus daar ga ik maar eens heen. Kan wel gezellig worden. Ik heb afgesproken een paar mensen te smsen wanneer we gaan, en elkaar daar te ontmoeten. Maar ik moet het niet te laat maken, want ik moet heel veel lezen voor morgen. Daar ga ik dadelijk maar aan beginnen.
Verder is er zaterdag Ceilith dansen met de International Society. Het kost wel 7 pond, maar als er meer mensen gaan lijkt het me wel leuk. Ceilith dansen zijn Schotse volksdansen. Alleen gaan lijkt me minder leuk.
Bovendien moet ik ook nog die presentatie voorbereiden voor maandag. Ik moet ook een krantenartikel meenemen, dus dat wordt kranten kopen.

Dit weekend ben ik alleen thuis, mijn huisgenoot gaat voor het weekend naar londen. Is wel rustig. Misschien wel goed om bij te leren, maar toch minder gezellig.

Ik hoop dat jullie dit soort stukjes nog een beetje interessant vinden, maar ja er is niet veel anders te schrijven.

tot de volgende keer

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nel,

Ik vind het leuk om deze verhalen te lezen. Als we bellen praten we toch over andere dingen. Ik geloof dat ik wel eens eerder iets over een eierschaalschedel gelezen heb bij jou?

We hebben gisteren gebeld, maar kregen je toen niet te pakken, zal dus vanavond ook wel weer niet lukken. Dan wordt het morgen.

groetjes,

mama

21:47  
Anonymous Anonymous said...

Hoi!
Voor het eerst in lange tijd lees ik weer iets van je. Vond de link nog in mijn mailbox. Wel leuk om je zo te kunnen volgen!
Groetjes!
Marleen

09:58  
Blogger Dirk said...

Hmm redelijk vaktechnisch deze keer, valt niet mee voor een ervaren leek zoals ik. Zelfs van Ceilith weet ik niets, hier hoort dus wel een foto bij. Heb je nog wat leuke plaatjes paraat?
Goed weekeinde, wordt lekker lui zo te lezen.

21:51  

Post a Comment

<< Home