Monday, October 31, 2005

Woensdag 26/10 Glenmorangie

Vandaag hebben we de wekker gezet, dat was wel even wennen. Hij ging om half 8. Dat is best vroeg in de vakantie. Maar het was het wel waard. Het plan voor vandaag was om naar het noorden te gaan, diep de Highlands in en op de route een whisky destilleerderij te bezoeken.
De destilleerderij die we gingen bezoeken was Glenmorangie (morangie wordt uigesproken als orange maar dan met ie op het eind.) De 3e bekendste in Europa (Glenfiddig, Glenlivet op een en twee) en de bekendste in het Verenigd Koninkrijk, volgens eigen zeggen. We hebben daar een rondleiding door de fabriek gehad.
Dat was heel leuk. Ik heb nu wel het gevoel dat ik meer weet van het whisky maak proces.

Na de destilleerderij gingen we verder. We wilden graag de zee zien, daar schenen dolfijnen te zijn, en we wilden kijken of we ze konden zien. Maar het was heel lastig om dicht bij e zee te komen. We hebben helaas geen dolfijnen gezien, maar wel andere dieren…

Verder naar het noorden kwamen we namelijk door een natuurgebied met vogels en met zeehonden!! Ik heb foto’s gemaakt van de zeehonden, maar omdat mij camera niet heel veel zoom heeft en de zeehondjes niet dichterbij kwamen moet er enige verbeelding aan te pas komen voor het banaantje of het stipje echt op een zeehond gaat lijken. Maar ze waren er echt!!

Na dit avontuur was het lunchtijd. Ik heb voor de tweede keer Haggis gegeten, maar nu heb ik wel een foto gemaakt als bewijs. Ik vond 't lekker. Maar wel machtig.

Na de lunch wilden we een kasteel in de omgeving bezoeken maar helaas het was dicht. Er schenen hele mooie tuinen bij het kasteel te zijn, dus wij hoopten dat die wel open zouden zijn. Maar ook hier hadden we geen geluk. De poorten zaten dicht. Wel hebben we een mooi stuk door het bos gelopen en langs de zee.

Verderop naar het noorden lag ons volgende doel: Clynelish destilleerderij. Ook hier hebben we een rondleiding gekregen. Maar deze destilleerderij was minder interessant van Glenmorangie. Clynelish’ productie gaat voor 95% in blends, zoals Johnny Walker. Ze hebben heel weinig eigen malt whisky.

Het werd al laat onderhand dus gingen we op weg naar huis. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de Falls of Shin. Watervallen die beroemd zijn vanwege de zalmen die er omhoog springen. Dat wil zeggen als het het seizoen daarvoor is en dat was het nu niet.
En toen via Inverness en de winkel naar huis.

1 Comments:

Blogger Dirk said...

In de eerste distilleerderij werden we uitgenodigd om bij het gistvat even de neus in het vat te steken. Ik zag mijn voorgangers steeds schielijk hun hoofd terugtrekken en toen ik, inmiddels gewaarschuwd, dit voorzichtig zelf probeerde, trapte ik er toch nog in. Tjonge wat een klap krijg je van die snel ronddraaiende gistlucht, woorden als 'adembenemend' of 'longblokkerend' zijn een understatement bij deze ervaring.

21:48  

Post a Comment

<< Home