Monday, December 05, 2005

SUSCDF

Zaterdag 3 december was het dan zover, het jaarlijkse Scottish University Scottish Dance Festival was daar. Dit jaar werd het Bal gehouden in St. Andrews.
We hebben hier allemaal naar het bal toegeleefd. Veel geoefend, kleren gekocht enzovoort. En zaterdag was het dan zover. Die ochtend hadden we nog een doorloop oefening van de dansen die op het bal gedanst zouden worden, dit omdat Ilona, ik en een aantal andere nieuwen die niet kenden, en het niet echt geweldig voor ons zou zijn om de hele avond aan de kant te zitten.

om 3.30 vertrok onze bus vanaf de uni. We moesten met een omweg via Edinburgh naar St. Andrews omdat we onderweg de studenten van Edinburgh op moesten pikken. De toch duurde in totaal ongeveer 3 uur. Wat helemaal niet lang is voor mensen van hier, maar voor ons Nederlanders wel. Iedereen kwam dus kiplekker uit die bus om de avond te beginnen en Ilona en ik voelden ons alsof de avond al voorbij was. Maar daar kwam snel verandering in.

De avond was als volgt opgedeeld. Er zouden 22 dansen gedanst worden, 11 voor en 11 na het lopend buffet. Verspreid over de avond zouden er ook 4 demonstratiedansen plaatsvinden, van de deelnemende universiteiten. Dit waren Aberdeen, Edinburgh, Glagow en St. Andrews.

wij bleken de eerste Dem te moeten doen, en die was al na 2 dansen. We hebben dus die eerste twee dansen gemist, terwijl wij ons in onze demonstratie outfit hezen, zwarte rok met zwart truitje en een schots geruite sjerp over onze schouder. En natuurlijk moesten we nog snel een laatste generale repetitie houden tussen de gedekte tafels.

maar toen moesten we op. Het was ook weer super snel voorbij natuurlijk, maar het ging wel goed. Ik heb geen foto's van de dans, Ilona wel dus ik ga vragen of ik haar foto's mag kopiëren. Verder is er een video gemaakt waar ik een kopie van ga proberen te bemachtigen.

Na de Dem moesten we ons weer verkleden, dit keer in onze baljurken en toen kon het bal voor ons beginnen.
Voor het eten viel het ons wat tegen, het was wat rommelig en minder formeel dan we verwacht hadden, toch heb ik wel een paar leuke dansen gedanst. Na het eten werd het beter, iedereen kwam er wat beter in. Omdat er toch best veel mensen niet goed de dansen wisten werden de meeste een keer doorgelopen voordat ze gedanst werden, wat de uitvoering ten goede kwam, nu ja meestal dan. Een dans waar ik in meedeed was zo'n chaos dat op een gegeven moment niemand meer wist wat ie moest doen, maar wat hebben we dubbel gelegen van het lachen, wat natuurlijk niet hielp bij het dansen. Ik geloof dat deze dans ook opgenomen is op de video.

Met de meeste dansen konden Ilona en ik wel redelijk tot goed meedoen dus het was verder heel leuk. Om een uur of 12 was het bal afgelopen, en dat was maar goed ook want hoe leuk het ook was om 12 uur konden we niet meer op onze benen staan. Mijn voeten doen vandaag nog steeds pijn van onder.

Daarna verkleden en terug in de bus naar huis, weer via Edinburgh. We waren rond 3 uur op de uni terug. Nog een half uurtje lopen naar huis en een telefoontje met Giljam later kon ik gaan slapen, het was toen ongeveer 4 uur 's ochtends. Het zal dan ook niemand verbazen dat ik de volgende dag uitgeslapen heb.

ik moet jullie nog even kort laten delen in de namen van een paar dansen die we gedanst hebben: 'A dance called Irene', 'Sugar Candie', 'Mairi's Wedding', 'Midnight Oil', 'C'Est L'Amour' en 'J.B. Milne' om een paar van de bekendste te noemen, mooie namen toch?

Onze Dem heette: Satan's Reels and other Miscellany. Wat een passende edoch mysterieuze naam was.

Maar nu ben ik dan toch weer hard aan de studie voor de laatste eindspurt voor kerstmis. En dan lekker 3 weekjes thuis kerst vieren enz.

Ik voeg hierbij nog twee foto's van Ilona toe van de Demonstratie dans zelf.
Het is wel een beetje een zoekplaatje, maar ik ben toch op beide foto's te zien. Een hint: ik sta achteraan in de dans opgesteld.

2 Comments:

Blogger Dirk said...

Ik moet zeggen: je maakt echt heel wat mee!
Leuk verhaal over het dansen, en de filmpjes worden natuurlijk afgewacht. Gáát dat op een blog?
Trouwens, daar in't noord'n: hoe ziet het er buiten uit, wij hier kwakkelen zonder sneeuw maar is dat in Schotland ook zo?

21:36  
Blogger Nelleke said...

helaas filmpjes op het blog gaat niet, maar als ik ze voor kert heb kunnen jullie ze als nog zien bij ons thuis, trouwens misschien kan giljam ze wel op zijn site zetten, dan kan ik daar naar door linken, ik weet alleen niet hoe lang de film is en welk formaat, even afwachten dus nog.

wij kwakkelen hier ook met het weet. t is hier over t algemeen 1 a 2 graden kouder dan bij jullie maar daar is ook alles mee gezegd. het kan droog en koud zijn, maar het regent ook af en toe fors, en die strenge winter met veel sneeuw die ze me beloofd hadden, die is er nog niet echt van gekomen. Zal je net zien als ik met kerst thuis zit, is het hier wit en regent het bij ons. Ach dan nog home sweet home, maar t zou wel zuur zijn. Kerst komt er overigens weer snel aan, nog 12 dagen en ik ben weer ff thuis

oef lang verhaal geworden :)

12:26  

Post a Comment

<< Home