Sunday, January 22, 2006

Deep Fried Mars Bar

Zoals ik velen van jullie al ns verteld heb is het hier is het hoge noorden de gewoonte om ALLES te frituren, ja ALLES. Zo ook mars repen.

Ik had mezelf en anderen beloofd dat ik zo'n ding zou proberen voor ik weer naar huis ging, en de tijd begon nu te dringen.
Dus een paar dagen geleden hebben Ilona en ik de gok genomen en we hebben allebij zo'n ding gekocht. De dame achter de kassa in de friet zaak keek niet eens gek op. Pakte twee marsen uit de snoeptray, haalde ze door het beslag en stopte ze in de frituur.

Het smaakt heel vreemd, een zoutige gefrituurde korst, zoals om fish and chips of als een oliebol, met daarin een half gesmolten mars reep. Het was niet absoluut smerig en om over je nek van te gaan, maar t zal ook nooit mn favouriet worden. Het was zo plakkerig 'sticky' dat ik eigenlijk veel vocht - liefst heel neutraal water, na die smaakexplosie - nodig had om t weg te spoelen, maar dat had ik niet bij me. En verder lag hij nog uren vrij zwaar op de maag.

Maar ik heb een gefrituurde mars-reep op!!!

voor diegenen die geïnteresseerd zijn heb ik nog een recept:

Deep Fried Mars Bars
Invented in Scotland, this dish has now become famous worldwide. It is an excellent source of fat, sugar and calories. For a seasonal variation you could also try deep-frying a Cadbury's Creme Egg.

Ingredients:

1 mars bar or milky way bar
1 cup plain flour
½ cup cornflour
1 pinch baking soda
Milk or beer
Oil (for deep frying)

1. Chill the chocolate bar by keeping it in the fridge, but don't freeze it.
2. Mix the flours and bicarbonate of soda (baking soda) together.
3. Add milk (traditional) or beer (which gives a lighter result) until you get a batter with the consistency of thin cream.
4. Heat the oil until a small piece of bread will brown in a few seconds, but don't allow to smoke.
Remove wrapper from chilled chocolate bar.
5. Coat completely in batter.
6. Carefully lower into hot oil and fry until golden brown.

Serve, with ice cream or French fries, if you're so inclined.

eet smakelijk!!

3 Comments:

Blogger Dirk said...

Ik ben ervan overtuigd dat diegenen die tijd en moeite hebben geinvesteerd in je jarenlange opvoeding, je smaakvolle bericht over het genieten van gefrituurde heerlijkheden met kromme tenen zullen lezen! Maar ja een beetje contrast hoort erbij, en gelukkig ben je tegenwoordig behoorlijk uithuizig. :-))

22:33  
Blogger Metten said...

"It is an excellent source of fat, sugar and calories."
Zo'n vermoeden had ik nou al toen ik het las... lijkt me dat je dan aardig vol zit voor de rest van de dag!

07:56  
Anonymous Anonymous said...

dag dag, ik ben vorig jaar zomer naar canadag op vakantie geweest.
hier heb ik dit gegeten. de eigenaaresse van de zaak zij dat ze het uit amsterdam had :P

ma goed, bedankt voor het resept, ik vond het erg lekker (in canada) dus ga nu gelijk naar de alberthein om het vannaaf te serveren aan mijn huisgenoten.

groet, Hugo Schurink

18:09  

Post a Comment

<< Home