Thursday, January 26, 2006

Woensdag; Edinburgh

Vandaag zijn mama en ik naar Edinburgh geweest. Het was voor mij al de derde keer, maar dit keer hebben we gedaan wat ik al die keren al had willen doen, maar niet aan toe gekomen was. Wegens tijd en wegens kosten: Edinburgh Castle (entree 10.30 pond)

Maar het was de moeite, en het geld, waard!
Nadat we in Edinburgh aangekomen waren zijn we eerst een kopje koffie / warme chocolademelk met marshmallows en slagroom gaan drinken bij de Costa. Tijdens de koffie hebben we bepaald wat we die dag wilden gaan doen.

Als eerste op het lijstje stond het kasteel. Het was heel mooi, en heel groot. Elke dag om 1 uur wordt er een kanon afgeschoten vanaf het kasteel. Ik was voorbereid op een knal maar schrok nog steeds, maar t was wel mooi. Vanaf het kasteel heb je een heel mooi uitzicht over de stad. We hebben ook het oudste huis van het kasteel, tevens het oudste huis van Edinburgh gezien. St Margaret’s Kapeltje, Een hondenbegraafplaats en Mons Meg, een heel groot kanon.
En ten slotte hebben ze in het kasteel de 'Honours of Scotland' oftewel de Schotse kroonjuwelen en de Stone of Destiny liggen. Toen wij de vorige keer in Engeland waren was de Stone of Destiny net van Westminster Abbey naar Edinburgh Castle verhuisd, dus toen heb ik ‘em niet kunnen zien. Nu wel!

Al met al was het al half 3, dus tijd om verder te gaan. We hebben even gelunched en daarna zijn we naar het Scotsh Whisky Heritage Centre gegaan. Daar was ik al twee keer geweest, een keer met Giljam en een keer met Jel dus daar heb ik al uitgebreid over verteld, maar t was ook de derde keer leuk. Ik heb daar een fles grain whisky gekocht. Deze is minder van kwaliteit, maar wordt gebruikt in blended whisky's. Hij is ook goedkoper omdat er veel meer van gemaakt kan worden, veel sneller dan 'gewone' whisky. Ik verwacht niet dat hij heel bijzonder is, maar grain whisky wordt bijna nergens los verkocht, en ik heb ‘em dus meegenomen als curiosa en om te vergelijken.

we waren om half 5 klaar in het whisky museum, en toen moesten er nog glaasjes voor m’n vader gekocht worden. Toen zij hier waren in de herfstvakantie had mijn vader 3 glaasjes gekocht bij een destilleerderij, met het oog om er later nog ergens een paar te kopen. Dat is uiteindelijk niet gelukt, dus moest ik er nog een paar meebrengen. In Glasgow zijn deze glaasjes niet te krijgen en dus op naar Edinburgh. Ik wist dat ze daar wel te koop waren, maar laat ze nu net uitverkocht zijn. Grrr.... Maar we kunnen ze bestellen via internet, dus dat moeten we dan maar doen. Gedoe hè.

Vanaf het kasteel loopt een lange straat met hele mooie oude huizen en veel bijzondere / toeristische dingen: The Royal Mile. De straat loopt door tot Hollyrood Palace. Iets voor dit paleis staat ook het nieuwe gebouw van het Schotse parlement. Dit gebouw is vele Schotten een doorn in het oog. Ze zijn heel blij met het parlement, maar het gebouw... Het is namelijk vreselijk lelijk, modern en abstract tussen allemaal oude gebouwen, en het heeft ongeveer 10 keer zoveel gekost als het ook al niet onaanzienlijke budget. De moeite waard dus om een foto te nemen, en zelf eens te kijken hoe lelijk het is.

Maar helaas was het ondertussen, met nog een koste stop in St. Giles Cathedral al half 6 en donker. Veel heb ik dus niet kunnen zien van het gebouw, en nog veel minder kunnen vastleggen op de foto. Maar van wat ik heb kunnen zien heb ik wel kunnen concluderen dat de schotten gelijk hebben: het is een lelijk gebouw.

Voor het Paleis hadden we toen helaas geen tijd meer, het was al dicht. Zo blijft er wat te wensen over voor de toekomst.

Het was nu ook ondertussen wel tijd om te eten. We hebben dus een gezellig tentje opgezocht langs de Royal Mile en daar hebben we gegeten.

In schotland is 25 januari Burns Day (van Robert Burns; Dichter) Dit wordt traditioneel gevierd met een Burns Day Supper, bestaande uit Haggis, Neeps and Tatties (turnips and potatos) en schotse muziek en dans.

De schotse muziek en dans was bij ons afwezig, maar we hebben we traditioneel Haggis met neeps and tatties gegeten. Lekker!

Na nog een glaasje whisky als toetje zijn we weer naar het station gegaan en naar Glasgow terug. Na nog een glaasje wijn en kaas op de bank zijn we gaan slapen.

Morgen laatste dag. Dan gaat mama weer en Giljam komt.

1 Comments:

Blogger Dirk said...

Mail je de site nog even waar die whisky-glaasjes zijn te bestellen?

21:51  

Post a Comment

<< Home